Campagne

Na deze film is het verhaal niet voorbij, niet voor Tim, maar ook niet voor zijn 40.000 lotgenoten die van over de hele wereld geadopteerd zijn. De adoptiestop die in mei 2024 werd afgekondigd, verandert voor iedereen die vóór 2024 is geadopteerd helemaal niets. Er is, zoals in de film ook te zien is, grote behoefte aan nazorg voor geadopteerden maar misschien ook wel voor sommige adoptieouders. 

Daarnaast is een groot deel van de geadopteerden in Nederland nog steeds op zoek naar hun biologische familie en zij die hun familie wel gevonden hebben, hebben vaak de kosten van die zoektocht zelf moeten betalen. 

Daarom organiseren we rondom de documentaire een impactcampagne waarmee we met inzet van de film een bijdrage willen leveren aan alle punten die belangrijk zijn voor de gehele adoptiegemeenschap. We organiseren gespreksavonden, filmvertoningen en/of financiële ondersteuning. Lees hieronder wat we allemaal doen!

Bijeenkomsten

Voor veel geadopteerden heeft hun adoptie sporen achtergelaten. Weten dat er ergens een biologische familie is, waar je niet bij bent opgegroeid; je moeten verhouden tot je adoptiefamilie, waar je wél bent opgegroeid; uitzoeken hoe het adoptieproces in jouw eigen specifieke geval is gegaan. Het kan helpend zijn om je verhaal en ervaring te delen, om je gehoord en begrepen te voelen. Met de documentaire Kind van de Tijd, willen wij een bijdrage leveren aan die gesprekken. 

We organiseren bijeenkomsten met uiteenlopende organisaties waarbij we de film of fragmenten daaruit vertonen, en gaan daarna met elkaar in gesprek over adoptie. Niet alle geadopteerden kunnen goed met hun familie over hun adoptie praten en ouders voelen zich soms, net als Lex in de film, onbegrepen in de goede bedoelingen van toen. Bij geadopteerden kan er veel onuitgesproken boosheid of frustratie zitten. 

Met behulp van de film kunnen we dat gesprek faciliteren. Dat doen we met belangenorganisaties, voor geadopteerden en adoptieouders, met professionals en met politici. 

Afhankelijk van de samenstelling van de deelnemers kan het onderwerp verschillen. We leveren zo een bijdrage aan meer verbinding (in de adoptiegemeenschap en betrokken partijen), en bewustwording (buiten de adoptiegemeenschap). 

Wil je met ons een of meerdere bijeenkomst(en) organiseren waarbij we Kind van de Tijd inzetten om bepaalde onderwerpen bespreekbaar te maken? Neem dan contact met ons op via info@kinderenvandetijd.nl of het contactformulier

Klik hier om te zien waar momenteel bijeenkomsten gepland staan.

Fotoboek Kinderen van de Tijd

Filmmaker Huibert van Wijk maakte samen met Sumi De Vries, zelf geadopteerd en een van de personages in de documentaire, het fotoboek ‘Kinderen van de Tijd’ waarin 17 geadopteerden uit Indonesië over verschillende aspecten van adoptie vertellen. Want het verhaal van Tim is er slechts één van velen; iedere geadopteerde heeft zijn eigen verhaal, met zijn eigen positieve en/of negatieve ervaringen.

De portretten van fotografe Sumi de Vries tonen iedere geportretteerde op een typerende wijze met objecten of kleding die voor hen belangrijk zijn. De interviews zijn afgenomen door regisseur Huibert van Wijk. De opmaak wordt gedaan door Olvi Jacinta.

Het fotoboek komt uit in september 2025. De opbrengsten gaan volledig naar het bekostigen van DNA kits. Wil je op de hoogte gehouden worden over de uitbreng van het fotoboek? Laat ons dat dan weten via het contactformulier.

Rootsfonds

Na de presentatie van het rapport Joustra is door de overheid een bedrag vrijgemaakt om geadopteerden te ondersteunen. Dit bedrag ging echter grotendeels zitten in het oprichten en draaiend houden van het nieuwe expertisecentrum INEA. Hier kunnen geadopteerden terecht voor ondersteuning, maar helaas niet voor de bekostiging van individuele zoektochten naar hun biologische families. En dit terwijl er vanuit de adoptiegemeenschap wel een grote roep om een zogeheten ‘Rootsfonds’ is, waar geadopteerden een beroep op kunnen doen om de vaak kostbare zoektocht naar hun biologische familie te starten of voort te zetten.

Wij vinden dat iedere individuele geadopteerde het recht heeft om te weten wie hun familie is en waar ze vandaan komen. Een zoektocht, met DNA test, het onderzoeken van familiebanden en het daadwerkelijk bezoeken van de familie in het land van herkomst, kost al snel zo’n 6000 euro. Een bedrag dat niet iedereen voorhanden heeft. 

Wij delen de mening van onder andere de NJCM (Nederlandse Juristen Comité voor de Mensenrechten), dat alle geadopteerden het recht hebben op een tegemoetkoming in hun eigen herkomstonderzoek. Zij publiceerden onlangs deze oproep aan het nieuwe kabinet voor deze financiële steun.

Wij ondersteunen de petitie voor adoptieherstel, die in mei 2025 werd opgestart door verschillende personen en organisaties die zich bezig houden met adoptie. Teken hem ook, zodat we Den Haag kunnen oproepen voor volledige toegang tot adoptiedossiers, identiteitsherstel, financiële steun bij zoektochten en structurele, adoptiesensitieve psychologische en/of lichaamsgerichte zorg.

Met deze impactcampagne willen we bijdragen aan het tot stand komen van dit Rootsfonds. We doen dit door met de film politici en partijen op te zoeken om te laten zien hoe groot de noodzaak voor dit Rootsfonds is. Daarnaast gebruiken we de opbrengsten van het fotoboek ‘Kinderen van de Tijd’ om DNA kits te bekostigen van geadopteerden die in een zoekproces zitten. Iedereen die hier aan wil bijdragen kan het fotoboek bestellen óf een bijdrage leveren aan de crowdfunding campagne die hiervoor is opgezet.